Saturday 28 January 2012

Degil

Bismillah.


Degil = Stubborn





"Engkau ni degil la."


Pernah tak orang cakap kt korang yg korang ni degil?
Pernah? oh, orang yg berkata itu mmg jujur. Thanks to them.
Tak pernah? ini either takda orang yg jujur beritahu kt korang atau korang sememangnya tak degil. haha.


Orang yg degil ni, adalah orang yg tetap pendirian, tak kisah lah pendirian tu betul atau tak. Yang penting, diri sendiri fikir, pendirian kami adalah betul. Noktah. Nobody can change our decision. Dalam erti kata yg lain orang degil ni, sesuai dgn ayat, "I'll do whatever it takes in order to get what I want". dahsyat kan orang yg degil ni. So, korang ada ke attitude macam ni? Ha, Pandai2 lah korang menilai diri sendiri. Try muhasabah diri hari ni. 


Emak selalu ckp aku degil. aah, aku memang degil. Maybe orang degil yg lain berbeza dgn situasi aku. Aku degil, tapi aku tak melawan kata emak. Kalu aku rasa aku betul, aku akan cakap elok2 kat emak dan aku akan terangkan kenapa aku rasa aku betul. tapi kalu emak tak setuju dengan pendapat aku, aku diam. Pendirian aku still tak berubah. Diam tak bermakna aku setuju dengan mak. Aku bukan orang yang melawan secara terbuka. Aku jenis melawan dalam diam. haha. 


so, conclusionnya, orang yg degil ni sebenarnya mendengar pendapat orang lain, cuma kami lebih berpegang teguh dgn pendapat sendiri. Kami boleh change our thoughts, ONLY if there are good reasons. Seriously, strong reason that built in solid rock! 


As an eg,  emak, lecturer dan kawan2 nak aku jadi engineer lepas grad. but, I dont want to! You need to give me reasonable reasons WHY i need to become an engineer. I have my strong reasons why I need to do Herbalife FULL TIME. Aku tak nampak futureku as an engineer. So, stop pushing me.


orang yg degil, dont push them. Dont push us. Kami mungkin akan buat apa yg kamu ingin kan, tapi itu semua untuk jangka masa yg pendek. but, Beware! Bila masanya tiba, kami akan lari. We'll run as far as we could from you! 


Orang yang degil ni selalunya akan lemah dengan orang yang lemah lembut dgn diaorng. eg, walaupun kami tak suka sesetengah benda tu, tapi kalu orang tu cakap dengan cara yg sopan dan lemah lembut, kami akan cair secair cairnya. Tak percaya? Cuba, try, test kat sesapa yg degil. 


Jadi kalau ada downline korang yg degil tu, sabar2 je lah. Ingat key point nya, show them a strong and good reasons. Contoh, if korang nak diaorang attend event dan training, tell them Why they have to? Kalu reasonable, diaorang akan attend. Tapi, kalu degil tahap dewa tu, orang cakap apa pun takkan dengar kan. So, orang2 yg degil kat luar sana, my advice, DONT BE TOO STUBBORN. sometimes, we need to listen and just do what our upline said. Just follow what success people do! Stop asking why and why. *rasa terkena kat diri sendiri*


So, last but not least, macam biasa nak tinggal satu persoalan. 


Do you know what kind of person you're? Try asking your close friend and your mom. 
Face the truth. And change it. 


Wallahualam.





No comments:

Post a Comment