Monday 23 May 2011

Shanghai : Marriage and Love

Hidup di negara asing seorang diri membuatkan ku terfikir tentang banyak perkara.. Tentang kehidupan,  Islam, dan juga perkahwinan (sesuatu yang tidak pernah ku fikirkan dgn serius sebelum ni)..
Genap sudah 3 minggu ku menapak di bumi Shanghai. Walaupun hanya 3 minggu, tapi banyak perkara yang telah berlaku..Happy and also sad things..  dan banyak perkara yang ku pelajari, yang mana ia tak mungkin aku pelajari di Malaysia..
Finally, I can understand why many Muslim change drastically after they living in abroad, especially for long period of time.  For Muslim to survive in non-Muslim country is quite hard. Especially, woman.  Wearing a veil is a weird thing here. People keep staring at you, wherever you go and whatever you do. It’s not comfortable, but as time passed by, I already get use to it.
Hidup di tempat yang tiada seorang pun yang mengenali kita, tiada orang yang akan tegur kesalahan kita, tiada sesiapa yang akan masuk campur urusan kita, sebenarnya akan menguji tahap keimanan kita sebagai seorang Islam.  And the real person in you, will appear..
My beloved officemate keep asking,
“Why you keep wearing the veil?”
“Aren’t you feeling hot?”
“When you’ll open it?”
“Why you don’t eat pork?”
And there’s some funny question coming from them:
“Can we touch you?” T.T ( rasa macam nak nangis, nak ketawa pun ada waktu diaorang tanya soalan ni)
Banyak sangat benda nak ku ceritakan, tapi kena cerita satu-satu.  Internet kat apartment ni, macam biskut, kejap ada, kejap takda. So, ada banyak masa untuk menulis.
Banyak perbezaan antara Shanghai dan Malaysia. Tapi bukan itu yg nak ku ceritakan sekarang. Akan diceritakan lain kali ek.
2 minggu lepas, pertama kali jumpa masjid kt sini. Aku sangat lah excited sebab dapat jumpa orang Islam dan ecxited sbb toilet dia.
1ST time ada air dalam toilet! ^^ Rasa nak buat khemah aje kat situ.
Hidup seorang diri di negara asing tanpa mahram agak sukar bagi seorang perempuan Muslim. Maybe it’s ok for guy, but I think, it’s not that ok for a woman. Patutlah, Islam tak membenarkan seorang perempuan pergi ke mana-mana tanpa ada mahram. Mungkin inilah sebabnya. Baru aku faham.. 
Inilah sebab dan juga permulaan, kenapa aku mula berfikir tentang perkahwinan..
 Marriage?

Love?
It confusing..
Never thought, that I’ll think bout this things one day.. Mungkin, masanya sudah sampai.. haha..^^
I thought, I can survive anywhere, without any worries. As long as, I keep think things positively, everything will be just fine. But, when time become really hard for me, I found that I need someone that I can rely on.. Of course, no couple.  the right answer is marriage.. Cara yang halal untuk ku depend on someone. Tapi siapa? Perkahwinan, bukan something yang boleh dipertimbangkan dalam sehari dua. Nampaknya kena usulkan kat mak ayah ni. Minta mereka carikan.. haha, tapi kalu tak berkenan macam mana? Em, kena solat istikharah ni..
Moga Allah dapat pertemukan dan jodohkanku dengan orang yang dapat bersama-samaku memperjuangkan Islam, menyayangi dan menghormati ku dan keluargaku, dapat menerima segala kelemahan diriku & join me to do Herbalife business.. Dan aku, akan jadi teman yang setia buat dirinya..



No comments:

Post a Comment